ERA Flats

Fijn thuiskomen in een huis dat als nieuw is

30 mei 2024 | Nieuws | k.menne

Alsof ze een nieuwe woning hebben. Zo voelt het voor Corrie en Nilay, twee bewoners van de Schermerhoek in Capelle aan den IJssel. In het najaar van 2023 werden hun appartementen flink opgeknapt en toekomstbestendig gemaakt. Dat waren ingrijpende werkzaamheden die veel aandacht voor de bewoners vereiste. Zowel Corrie als Nilay kijkt tevreden terug op de uitgevoerde werkzaamheden en de manier waarop zij van begin tot eind begeleid werden.

De Schermerhoek is een groot appartementengebouw met 504 woningen. Om de Schermerhoek weer klaar te maken voor de toekomst, liet Havensteder groot onderhoud en verduurzaming uitvoeren aan alle woningen en het woongebouw. In 2022 startte Team ERAflats (ERA Contour en Smits Vastgoedzorg) met de werkzaamheden. De woningen gingen van het gas af en werden aan de binnen- als buitenzijde grotendeels vernieuwd en opgeknapt. Denk aan buitenschilderwerk, nieuwe ramen met triple glas, extra isolatie, nieuwe radiatoren en nieuw leidingwerk. Verder werd bij alle bewoners het toilet vernieuwd; bij een groot deel van hen ook de keuken en badkamer.

Ingrijpend

“Je kunt je voorstellen dat al die werkzaamheden en veranderingen ingrijpend waren voor de bewoners”, zegt Nairis. Zij is als sociaal begeleider betrokken bij het verbeteronderhoud in de Schermerhoek. Samen met andere sociaal begeleiders van Havensteder en de wooncoaches van Team ERAflats begeleidde zij de bewoners voor, tijdens en na de werkzaamheden. “Omdat er zo veel in de woningen moest gebeuren, konden de bewoners tijdens de werkzaamheden niet in hun huis blijven. Zij verbleven ruim twee weken in een logeerwoning of een van de woonunits die we hadden neergezet. Om alles in goede banen te leiden, gingen we een half jaar van tevoren al in gesprek met de bewoners. Vervolgens namen we hen stap voor stap mee in het verbeteronderhoud.”

Luisteren en hulp bieden

De bewoners werden op verschillende manieren op de hoogte gehouden over de werkzaamheden en de planning daarvan. Zo ontvingen zij nieuwsbrieven, ze konden naar spreekuren en er was een klankbordgroep die namens alle bewoners meedacht over de uitvoering van het verbeteronderhoud. “Ook gingen we meerdere keren bij de bewoners langs”, zegt Nairis. “We luisterden naar hun wensen en zorgen, en we bekeken de situatie ter plekke. Hadden mensen extra hulp nodig, bijvoorbeeld bij het inpakken van spullen of het sjouwen van meubels, dan boden we die. Als sociaal begeleider hebben we ook een signalerende rol. Soms zien we tijdens een huisbezoek dat een bewoner extra ondersteuning nodig heeft, bij zaken die spelen in hun dagelijks leven. In dat geval schakelen we met toestemming van de bewoners de juiste instanties voor hen in.”

Opruimen, inpakken en verhuizen

Corrie woont al 53 jaar in de Schermerhoek. Toen zij voor het eerst hoorde over de onderhoudsplannen, schrok ze wel even. “Ik maakte me vooral zorgen over het inpakken van al mijn spullen”, vertelt ze. “Redde ik dat wel op tijd? En waar moest ik alles laten? Gelukkig legden Havensteder en Team ERAflats heel duidelijk uit wat ik kon verwachten. En gelukkig heb ik heel behulpzame kinderen. Samen met hen startte ik maanden van tevoren al met opruimen en inpakken. Zo kon ik met een gerust hart en zonder stress mijn woning achterlaten.” Tijdens de werkzaamheden verbleef Corrie, samen met haar kat, in een logeerwoning in de Purmerhoek. Dat beviel goed. “De woning was keurig netjes en het uitzicht vanaf de dertiende verdieping was prachtig.”

Keuken naar eigen smaak

Toen Corrie na 2,5 week terugkeerde en haar opgeknapte woning voor het eerst terugzag, kon ze haar ogen niet geloven: “Het was zo mooi geworden! Ik ben vooral erg blij met mijn nieuwe keuken. Ik heb ook meteen alle apparaten nieuw gekocht en nieuwe lamellen laten ophangen. Koken op inductie bevalt ook prima. Eerst dacht ik dat ik dat nooit zou leren, maar eigenlijk is het heel simpel. Het enige wat ik jammer vind, is dat tijdens de werkzaamheden een stukje parket nat is geworden. Dat moet nog hersteld worden.”

Nieuw huis

Nilay woont sinds 2021 in de Schermerhoek. Ook zij is zeer te spreken over de nieuwe keuken in haar woning. “We mochten zelf onze kleuren kiezen”, laat zij weten. “Ik koos voor magnolia wit met zwarte handgrepen en een houten aanrechtblad. Mijn badkamer en toilet zijn beige en bruin. Het is heel erg mooi geworden, het lijkt wel of ik een nieuw huis heb! Nu kan ik mijn woning helemaal naar mijn zin verder afwerken en inrichten.”

Center Parcs-gevoel

Op de vraag hoe Nilay op het verbeteronderhoud terugkijkt, antwoordt ze: “Heel positief. Havensteder en Team ERAflats hebben ons ruim van tevoren geïnformeerd en goed op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen. Ook het verblijf in de logeerwoning is goed bevallen. Het voelde alsof ik twee weken in Center Parcs zat! In de woning was echt alles aanwezig. Van vloerdweil tot wasmachine en van strijkijzer tot televisie met internet. Eigenlijk was er veel meer dan ik verwacht had. Ik had veel te veel spullen meegenomen, die na afloop ook weer terug moesten. Dat kostte meer tijd dan verwacht.” Corrie voegt toe: “Na de oplevering van mijn eigen woning had ik twee dagen om terug te verhuizen. Dat vond ik vrij krap, ook omdat mijn woning nog stofvrij gemaakt moest worden vanwege mijn astma. Gelukkig hielp Havensteder mij hier goed bij. Zij hadden een schoonmaakploeg ingeschakeld die mijn huis spic en span opleverde. Dat was fijn thuiskomen.”

Tevreden bewoners

Niet alleen Corrie en Nilay zijn positief over het verbeteronderhoud. Uit onderzoek van het Centrum voor Woononderzoek, een gespecialiseerd onderzoeksbureau dat door Havensteder was ingeschakeld, bleek dat de bewoners over het algemeen tevreden zijn over de werkzaamheden en het eindresultaat, de begeleiding, de uitvoerder en de werklieden. “We kregen een 7,9 in totaal”, aldus Nairis. “Dit gemiddelde ligt hoger dan de benchmark van Centrum voor Woononderzoek. Dit betekent dat we het goed gedaan hebben ten opzichte van vergelijkbare projecten.”

App en tuin opknappen

Nilay heeft tot slot nog twee suggesties: “Graag zou ik een app ontvangen waarop ik eenvoudig mijn warmteverbruik kan zien. Verder hoop ik dat de tuinen van de Schermerhoek ook opgeknapt worden. Bijvoorbeeld met speeltoestellen voor de kinderen en bankjes voor de ouders of ouderen. Dat zou het helemaal ‘af’ maken!”

Fotografie: Nanning Barendsz

Zoekvenster sluiten